رازهای ناشناخته ادبیات

رویکرد پژوهشی در این پایگاه، کاملاً محسوس است و ضمن دقت نظر ویژه کارشناسان ادبی سایت در انتخاب اشعار؛ یادداشتها و مقالات پژوهشی در عرصۀ ادبیات آیینی نیز در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. اگر کمی از درس های ادبیات دبیرستان را به یاد داشته باشید، می دانید که دو نوع نوشتن داریم؛ اول نوشتن زبانی و دوم نوشتن ادبی. معلم باید ابزار آموزشی را با توجه به مخاطب خود و نوع درس انتخاب کند. معلم برای تدریس موفق و جذاب باید بیانی ساده، روشی جدید و ابزاری مفید داشته باشد. گاهی فصلی که در آن هستیم به ما فرمان میدهد که درس یا فصلی از کتاب را تغییر بدهیم؛ مثلاً بهتر است درسی را که درباره پاییز است، در فصل پاییز تدریس کنیم. این به دلیل آن نبود که زنها در آن زمان حق نوشتن نداشتند، چهآنکه جین آستین که در بالا به او اشاره کردم یا خواهران برونته هم زن بودند، اما احتمالاً به سبب آن بوده که مردان برای نگاشتن کتابهای غیررمان و خصوصاً فلسفی اقبال بیشتری داشتهاند. این اثر زبانی ساده و موجز دارد که به زبان گفتار نزدیک است و در عین حال، به دام اصطلاحات عامیانهٔ غلوآمیز و هرزهگویی نیفتادهاست؛ چنانکه جرج مایکل ویکنز، استاد زبان فارسی و ایرانشناسی، آن را راهنمای مفیدی برای شناخت زبان گفتاری فارسی دانستهاست.

 Th​is content has been gen er ated  by G SA C᠎ontent Generat​or Demov᠎ersion!

این اظهارات در حالی مطرح میشد که مدرنیته یک سکه دو رویه است، اما این افراد صراحتا مدل دانشگاه ایرانی در مقابل دانشگاه اسلامی را مطرح میکردند.» وی با بیان اینکه دانشگاه دارای سه مفهوم علم، فرهنگ و فناوری است، خاطرنشان کرد: «دانشگاه وارداتی در کشور ما براساس این سه مفهوم شکل گرفت که در آن حوزه علم بهعنوان کانون اصلی قرار دارد و پس از آن حوزه فناوری است و در آخر نیز به فرهنگ میپردازد. لیلا، شبانه و روجا زنان قصهی این کتاب هستند؛ سه دوست که از زمان دانشگاه با هم آشنا شدند و حالا راهشان کاملاً از هم جداست. بر مبنای نظریهی لیکاف زنان از دایرهی واژگانی خاصی برخوردارند و از سبک کلامی مخصوص به خود بهره میگیرند، آنها از دامنهی وسیعی از رنگواژهها استفاده میکنند، از دشواژهها کمترین استفاده را میکنند و به تشدیدکنندهها بسیار علاقهمندند، حروف اضافه و علائم سجاوندی را به دقت به کار میبندند، از زبان غیرمعیار میگریزند و توصیفات ظریف و دقیقی را از محیط به رشته تحریر درمیآورند. سازه بعدی ابزار است و معلم باید از ابزارهای جنبی و کمکدرسی استفاده کند. بنابر این در بسیاری از اشعار شاملو به نوعی، از خاصیت القایی موسیقایی قافیه استفاده می شود. شاید دانشآموزی یکی از عزیزانش را از دست داده باشد یا در کلاس جالباسی نباشد و یکی از دانشآموزان لباس زمستانیاش را روی پایش قرار داده باشد و با این کار برای همکلاسیاش که در کنار او نشستهاست، مزاحمت ایجاد کند. ᠎This da᠎ta was g᠎enerated by GSA  Con​tent G enerat​or Demov er᠎si​on.

آیا در فصل بهار تدریس میکنیم یا در فصل زمستان؟ تدریس متن دیروزین با متن امروزین یکسان نیست. به این ترتیب، دانشآموز حس میکند که معلم هم مثل خودش بهروز است و فقط جایگاهشان با هم تفاوت دارد. داستان یکی از قدیمی ترین قالب های هنری است که به معنای بازآفرینی رویداد ها و حوادث به ظاهر طبیعی است که میتواند بازآفرینی رویداد های واقعی و هم غیر واقعی باشد و معمولا برشی از زندگی یک یا چند شخصیت را روایت می کند که مخاطب فقط با قسمتی از زندگی آن شخصیت آشنا می شود. فقط گفت: صبر کن دختر. فضا هم از دیگر سازههای مهم تدریس است. فرایند تدریس و آغاز و پایان آن هم از سازههای تدریس و بسیار مهم است. سازه مخاطب هم مهم است. معلم باید شرایط و ویژگیهای روحی و روانی و عاطفی و جنسیتی و فیزیولوژیکی مخاطب خود را بشناسد و به آنها توجه کند. معلم علاوه بر همه ویژگیها و صفاتی که باید داشته باشد و بارها برایش برشمرده شده است، باید مخاطب شناس هم باشد؛ یعنی علاوه بر شناخت موقعیت دانشآموز بداند که ظرفیت تحمل او چقدر است و بیشتر از آن تدریس را ادامه ندهد.

در تدریس مثلثی داریم که معلم یکی از اضلاع آن است. در مثال بالا فرم از آن جهت اهمیت مییابد که گرچه مانند صدا، طعم و نمِ نوشیدنی، لذتی آنی به مخاطبِ تشنه نمیدهد. رمانهای بعدی او با نامهای قلتشن دیوان در سال ۱۳۲۵، راهآبنامه در سال ۱۳۲۷ و سر و ته یه کرباس در سال ۱۳۳۴ منتشر شد. او در زندگی خصوصی اش سه بار ازدواج می کند، با چالش های عاشقانه متعدد روبرو می شود و روابط نا موفقی را تجربه می کند در حالی که تا پایان کتاب بار یک عشق شکست خورده روی قلبش سنگینی می کند. آنچه مسلم است او تمام عمر خو را در گنجه گذرانیده است. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است. گاهی لازم است بچهها را به بیرون از کلاس ببریم؛ مثلاً به کتابخانه یا نمازخانه. شاید کلاس در کنار یک خیابان شلوغ قرار داشته باشد و سر و صداهای بیرون مزاحم تدریس معلم و توجه دانشآموزان به درس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید